30 Mayıs 2015 Cumartesi

Öğrenci ve Öğretmenlerin Zihin Haritaları İle İlgili Algılamaları


Bu makale, Zihin Haritalandırmayı bilim öğretimi ve öğreniminin geliştirilmesi için bir eğitme ve öğrenme aracı olarak incelemektedir. Yazarlar, Eylül 2000 ila Haziran 2001 arası bir süre boyunca aşağıdaki amaçları içeren bir çalışma yürütmüştür:

  1. Pedagojik bir araç olarak Zihin Haritalandırmanın yapısını keşfetmek. 
  2. Altıncı sınıf öğrencilerinin becerilerini geliştirmesine katkıda bulunmak. 
  3. Zihin Haritalandırmayı çeşitli yöntemlerle altıncı sınıf bilim müfredatında uygulamak.
  4. Öğrencilerin uzun bir süre boyunca Zihin Haritalandırmayı kullanmasından sonra onunla ilgili algılamalarını ortaya çıkarmak. 
Açıklama
Yazarlar, 15 öğrencinin (altıncı sınıf) algılamaları üzerine niteliksel ve yorumlayıcı bir vaka çalışması gerçekleştirdi. Öğrencilerin Zihin Haritalandırma tekniğinde uzmanlaşmalarına yardımcı olması için kendilerine eğitim ve destek verildi. Çalışma süresi boyunca öğretmenler tarafından oluşturulmuş haritalar; fikir ve kavramların açıklanması için yardımcı araçlar olarak kullanıldı. İlaveten öğrenciler, Blue Ice olarak adlandırılan çevrimiçi bir müfredat birimine katıldıklarında Zihin Haritalandırmayı çeşitli şekillerde (hem bireysel olarak hem de gruplar halinde) kullandılar. Yarı planlanmış görüşmeler, saha notları, açık uçlu bir anket ve belgeler (yazı örnekleri, Zihin Haritaları vs.) içeren araştırma bilgilerinin toplanması için birçok veri kaynağı ve veri toplama yöntemi kullanılmıştır.

Önemli Sonuçlar
Bu çalışmanın birçok olumlu sonucu olmuştur ve bunlar dört ayrı tema içinde gruplandırılabilir:
  1. Öğrenciler, Zihin Haritalandırmayı öğrenmeye eğlenceli, ilginç ve motive edici bir yaklaşım getiren bir araç olarak algılamıştır. Bazı öğrenciler (%60), işin eğlence yönünü Zihin Haritalarını (renk, sembol, anahtar kelime ve tasarımdaki birçok seçenek aracılığıyla) oluştururken karşılaştıkları yenilikçi olma fırsatına dayandırmışlardır. 
  2. Öğrenciler, Zihin Haritalandırmayı bilim öğrenmede çeşitli amaçlara sahip olmak şeklinde nitelendirmiştir. 
  3. Öğrenciler, Zihin Haritalandırmayı öncelikle fikirlerin muazzam derecede ifade edilmesine olanak tanımasından dolayı grup içinden ziyade bireysel bir durumda kullanmayı tercih etmişlerdir. 
  4. Öğrencilerin çoğunluğu Zihin Haritalandırmanın öğrenmelerini çeşitli şekillerde geliştirdiğini ifade etmiştir. Dikkat artışı, daha organize düşünme ve fikirler, değerlendirme sırasında fikir paylaşımına daha iyi bir yaklaşım ve gelişmiş not alma gibi açılardan fayda elde etmişlerdir. 
Öğretmen-araştırmacı aynı zamanda Zihin Haritalandırmayı kullanmaktan memnun olduğunu belirtip onun bilim öğreniminde öğrencilerin motivasyonunu arttırdığına inanmıştır. Yazılı ifadelerde sorunlar yaşayan öğrencilerin Zihin Haritalandırmayı kullanarak kendilerine daha fazla güvendiğini ve kavramları açıklayıp anlayabildiklerini gözlemlemiştir. Negatif bir bakış açısından ele alınacak olursa öğrencilere bir yıl sonra verilen bir takip anketi kendilerinin çalışma itibariyle hiçbir şekilde Zihin Haritalandırmayı kullanmadığını ortaya koymuştur. Kullanmamalarının sebebi ise çoğunlukla öğretmen telkininin olmamasıdır ve bu da bazı öğretmenlerin Zihin Haritalandırma stratejisinin kullanımına karşı korkak veya kararsız olduklarını göstermektedir.

Sonuç
Bu çalışma, sadece küçük bir ölçek üzerinde yürütülmesine rağmen Zihin Haritalandırmanın değerine dair bazı ön kanıtları sağlamaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu, Zihin Haritalandırmayı kullanmaktan hoşnut kalıp onun bilim öğrenimlerine katkıda bulunduğu çeşitli yönlerini belirtebilmişlerdir. Araştırma sırasında edinilen anlayış, Zihin Haritalandırmanın sadece yıllık olarak veya not düzeyli müfredata göre takviye edildiğinde dersliklerde fayda sağlayacağını öne sürmektedir. Yazarlar; tekniğin yaşlı veya genç öğrenciler açısından uygun olup olmadığının, yerleşik bir değerlendirme aracı olarak mı yoksa düzey belirleyici bir değerlendirme aracı olarak mı daha etkili olduğunun ve de bilimde yazıyı geliştirme potansiyelinin olup olmadığının belirlenmesi için daha fazla araştırma yapılmasını önermektedir.

Kaynak: Aythink.com

0 yorum:

Yorum Gönder