13 Haziran 2014 Cuma

21. Yüzyıl Becerilerine Bakış




21. yüzyılda gereksinim duyulan becerilerin başında araştırma becerisi , eleştirel düşünme, ve bilgi edinme becerisini geliştirebilmek gelmektedir. Değişen teknolojik gelişmeler karşısında yaşantısından sonuçlar çıkarmak, bilinçli kararlar vermek, bilgiyi yeni durumlara uygulamak, yeni bilgi üretip bu bilgiyi paylaşırken verimli katılımda bulunmak ve kişisel gelişim sağlamak da gereksinim duyulan diğer hususlardır. Ancak, bu becerilerin kendiliğinden gelişmesi beklenemez. Herşeyden önce bilgi edinme ve bilgi paylaşımı için teknolojik okur yazarlığa sahip olunmalıdır. Teknoloji becerisi sayesinde çeşitli sosyal ağlar oluşturulup çeşitli platformlarda işbirliği yapma biçimleri irdelenip iletişim becerilerinin geliştirilmesi de duyulan gereksinimler (ihtiyaçlar) arasındadır.

Öğrencileri Geleceğe Hazırlamak


21. Yüzyıl Becerileri için Ortaklık (Partnership for 21st Century Skills) isimli P21’in ifadesine göre, “Öğrenme ve yenilik alanındaki beceriler, giderek artan bir şekilde, kendilerini çok daha karmaşık bir yaşam ve çalışma ortamına hazırlayan öğrenciler ile böyle bir hazırlık yapmayan öğrencileri birbirlerinden ayıran beceriler olarak kabul görmeye başladılar. Yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim ve işbirliği alanlarına odaklılık öğrencileri geleceğe hazırlamak için elzemdir.”

Partnership for 21st Century Skills'e kısaca değinmek gerekirse, pek çok firmanın katılımıyla oluşan bir ortaklık. Ülkemizi temsil eden bir eğitim kurumu da mevcut. Bu organizasyonda yer alan firmalardan bazılar; Apple Inc., The Walt Disney Company, Lego, Ford, Pearson ve Bahçeşehir Okulları. P21'e göre 21yy. Becerileri ise;

Sorumluluk ve Uyarlanabilirlik: Kişisel, iş ve topluma açık alanlarda bireysel sorumluluğun ve esnekliğin yerine getirilmesi; kişinin kendisi ve başkaları için yüksek standartlar ve amaçlar belirleyip bunlara ulaşması; belirsizliğin hoş karşılanması

Öğrencilerin çalışirken gruplara ayrilması ve her bir öğrencinin etkin olarak grupta çalışmalara katılmasını teşvik etmek.İşbölümünün gruptaki öğrencilerin kişisel yapılarına,beklentilerine uygun olmasına ortam yaratmak.

İletişim Becerileri: Değişik şekil ve ortamlardaki etkili sözlü, yazılı ve çoklu ortam iletişim araçlarını anlama, kullanma ve hazırlama

İletişim araçlarını ve teknolojiyi kullanarak öğrenmeyi etkinleştirmeyi ,güncelleştirmeyi sağlamak.

Yaratıcılık ve Entelektüel Merak: Yeni fikirler geliştirmek, uygulamak ve başkaları ile paylaşmak; yeni ve farklı perspektiflere açık olmak istekli olmak

Bireysel farklılıklara hoşgörülü yaklaşmak,öğrencinin kendini ifade etmesine ortam yaratmak.

Eleştirel Düşünme ve Sistemleri Düşünme: Bir şeyi anlamaya çalışırken mantıklı akıl yürütme ve zor seçimleri yapma; sistemler arasındaki ilişkileri anlama

Geniş düşünme becerisini kazandırma.

Bilgi ve Medya Okur Yazarlığı Becerileri: Farklı şekil ve ortamlardaki bilgiyi çözümleme, erişme, kullanma, uyarlama, değerlendirme ve yaratma

İnternet kullanımı iletişim araçlarındanöğrenme amaçlı yararlanma.

Kişilerarası ve İşbirliği Becerileri: Takım çalışması ve liderlik gösterme; farklı rol ve sorumluluklara uyum gösterme; başkaları ile verimli çalışma; kendini başkalarının yerine koyma; değişik farklılıklara saygı gösterme

Empati kurarak grupla uyum içinde çalışma,kendini ifade etme.

Problemi Tanımlama, Formüle Etme ve Çözme: Problemleri belirleme, inceleme ve çözme yeteneği

Karşılaşılan sorunlarla grup ya da bireysel olarak çözüm yolları geliştirme,gerektiğinde yardım isteme.

Öz-Yönelim: Kendi anlama ve öğrenme ihtiyaçlarını takip etme; uygun kaynakları belirleme; öğrenmeyi bir alandan bir başka alan aktarma

Bilgi birikimini günlük yaşamında kullanma.

Sosyal Sorumluluk: Başkalarının ilgi ve haklarını akılda tutarak sorumlu davranma; kişisel, iş ve topluma açık alanlarda etik davranışlar sergileme

Kişilere saygılı olma ,haklarını gasp etmeme ve kendisi içinde aynı tavır takınılmasını isteme.

0 yorum:

Yorum Gönder